Ils vivent en Suisse, au Japon, à New York, Los Angeles ou Tel-Aviv. Ce sont des hommes et des femmes de tous âges qu'a priori rien ne rapproche. Et pourtant... Saisis à un moment décisif de leur parcours, les personnages d'Être un homme sont poussés à questionner le sens profond de leur existence. Pour certains, il s'agit de leur judéité. Pour d'autres, des liens familiaux, amoureux ou amicaux qui les unissent. Une aura de mystère les entoure, comme si une présence invisible les accompagnait. Dans ce recueil de nouvelles conçu avec l'ampleur d'un roman, Nicole Krauss fait mouche par la justesse et la poésie de son écriture. Elle tient une place à part dans le paysage littéraire américain et le prouve une fois de plus. Magistralement.
À New York, la jeune Alma ne sait comment surmonter la mort de son père. Elle croit trouver la solution dans un livre que sa mère traduit de l'espagnol, et dont l'héroïne porte le même prénom qu'elle. Non loin de là, un très vieil homme se remet à écrire, ressuscitant la Pologne de sa jeunesse, son amour perdu, le fils qui a grandi sans lui. Et au Chili, bien des années plus tôt, un exilé compose un roman... Trois solitaires qu'unit pourtant, à leur insu, le plus intime des liens:un livre unique, L'Histoire de l'amour, dont ils vont devoir, chacun à sa manière, écrire la fin. Cet admirable roman, hanté par la Shoah, offre une méditation déchirante sur la mémoire et le deuil. Mais c'est avant tout un hymne à la vie, écrit dans une langue chatoyante et allègre, l'affirmation d'un amour plus fort que la perte, et une célébration, dans la lignée de Borges, des pouvoirs magiques de la littérature. Il impose d'emblée Nicole Krauss comme une romancière de tout premier plan.
Jules Epstein a disparu. Après avoir liquidé tous ses biens, ce riche new-yorkais est retrouvé à Tel-Aviv, avant qu'on perde à nouveau sa trace dans le désert. L'homme étrange qu'il a rencontré, et qui l'a convié à une réunion des descendants du roi David, y serait-il pour quelque chose ?
A l'histoire d'Epstein répond celle de Nicole, une écrivaine américaine qui affronter le naufrage de son mariage. Elle entreprend un voyage à Tel-Aviv, avec l'étrange pressentiment qu'elle y trouvera la réponse aux questions qui la hantent. Jusqu'au jour où un étrange professeur de littérature lui confie une mission d'un ordre un peu spécial...
Avec une grande maîtrise romanesque, Nicole Krauss explore les thématiques de l'accomplissement de soi, des métamorphoses intimes, et nous convie à un voyage où la réalité n'est jamais certaine, et où le fantastique est toujours à l'affût.
"Que reste-t-il quand on a tout perdu?"À New York, un poète, Daniel Varsky, confie à une jeune romancière, Nadia, un bureau très particulier : ce meuble imposant (il possède 19 tiroirs) et entouré d'une véritable légende (il aurait appartenu à Federico Garcia Lorca) semble posséder une âme. Plus de vingt ans après, la fille de Daniel vient réclamer son héritage.À Londres, Arthur Bender doit affronter la mort de sa femme. Dans ses papiers, il découvre que celle qu'il croyait si bien connaître lui a caché toute une partie de sa vie.À Oxford, Isabelle, une américaine venue étudier en Angleterre, tombe amoureuse du fils d'un étrange antiquaire qui oeuvre pour la restitution des biens juifs confisqués par les Nazis.À Jérusalem, un père s'adresse à son fils, Dov, qu'il a tenté d'empêcher par tous les moyens de devenir écrivain, par peur des liens éternels entre souffrance et écriture.Trois villes, quatre histoires, un bureau : construit autour du secret et de la mémoire, ce roman à tiroirs célèbre le pouvoir du Livre et la puissance de la littérature.
CHOSEN AS BOOK OF THE YEAR BY THE OBSERVER , NEW YORKER , NEW YORK TIMES BOOKS REVIEW , TIMES LITERARY SUPPLEMENT AND THE TIMES 'Lucid and exhilarating . A great gift' New York Review of Books 'Tantalizes and compels ... A welcome reminder of how a novel can be defiantly and brilliantly novel' Douglas Kennedy, New Statesman Jules Epstein has vanished: first slowly, then all at once. He begins divesting himself of all of his worldly possessions. Now he's fallen off the face of the earth, and all the search parties can find is his empty monogrammed briefcase, abandoned in the Judean foothills.
In her room at the Tel Aviv Hilton, an American novelist has also left home to undergo a transformation. But when a stranger recruits her for a project involving Kafka, she is drawn into a mystery that will take her on a metaphysical journey and change her in ways she could never have imagined.
Shortlisted for the Orange Prize for Fiction 2006 and winner of the 2006 Prix du Meilleur Livre etranger, The History of Love explores the lasting power of the written word and the lasting power of love. Published as a Penguin Essential for the first time. 'When I was born my mother named me after every girl in a book my father gave her called The History of Love. . . ' Fourteen-year-old Alma Singer is trying to find a cure for her mother's loneliness. Believing she might discover it in an old book her mother is lovingly translating, she sets out in search of its author. Across New York an old man called Leo Gursky is trying to survive a little bit longer. He spends his days dreaming of the love lost that sixty years ago in Poland inspired him to write a book. And although he doesn't know it yet, that book also survived: crossing oceans and generations, and changing lives. . . 'Wonderfully affecting...brilliant, touching and remarkably poised' Sunday Telegraph 'A tender tribute to human valiance. Who could be unmoved by a cast of characters whose daily battles are etched on out mind in such diamond-cut prose?' Independent on Sunday 'Devastating...one of the most passionate vindications of the written word in recent fiction. It takes one's breath away' Spectator
Épuisé
During the winter of 1972, a woman spends a single night with a young Chilean poet before he departs New York, leaving her his desk. It is the only time they ever meet. Two years later, he is arrested by Pinochet's secret police and never seen again. Across the ocean, in the leafy suburbs of London, a man caring for his dying wife discovers a lock of hair among her papers that unravels a terrible secret. In Jerusalem, an antiques dealer has spent a lifetime reassembling his father's study, plundered by the Nazis from Budapest in 1944; now only one item remains to be found.
Connecting these lives is a desk of many drawers that exerts a power over those who possess it or give it away. And as the narrators of Great House make their confessions, this desk comes finally to stand for all that has been taken from them, and all that binds them to what has disappeared.
Great House is a story haunted by questions: What do we pass on to our children and how do they absorb our dreams and losses? How do we respond to disappearance, destruction, and change?
Nicole Krauss has written a soaring, powerful novel about memory struggling to create a meaningful permanence in the face of inevitable loss.
In this dazzling collection of short fiction, the National Book Award Finalist and New York Times bestselling author of The History of Love --"one of America's most important novelists and an international literary sensation" ( New York Times )--explores what it means to be in a couple, and to be a man or a woman in that perplexing relationship and beyond. In one of her strongest works of fiction yet, Nicole Krauss plunges fearlessly into the struggle to understand what it is to be a man and what it is to be a woman, and the arising tensions that have existed from the very beginning of time. Set in our contemporary moment, and moving across the globe from Switzerland, Japan, and New York City to Tel Aviv, Los Angeles, and South America, the stories in To Be a Man feature male characters as fathers, lovers, friends, children, seducers, and even a lost husband who may never have been a husband at all. The way these stories mirror one other and resonate is beautiful, with a balance so finely tuned that the book almost feels like a novel. Echoes ring through stages of life: aging parents and new-born babies; young women's coming of age and the newfound, somewhat bewildering sexual power that accompanies it; generational gaps and unexpected deliveries of strange new leases on life; mystery and wonder at a life lived or a future waiting to unfold. To Be a Man illuminates with a fierce, unwavering light the forces driving human existence: sex, power, violence, passion, self-discovery, growing older. Profound, poignant, and brilliant, Krauss's stories are at once startling and deeply moving, but always revealing of all-too-human weakness and strength.